Lyn for alltid - alt for Lyn

Ski- og Fotballklubben Lyn rakk så vidt å slippe til jentene også på fotballbanen innen årtusenskiftet, før Lyn Fotball fem år senere stilte sitt første elleverlag i ungdomsfotballen. En naboklubb stinn av tradisjoner for jente- og kvinnefotball ble en naturlig samarbeidspartner, da satsingen på jentefotballen tok til i årene som fulgte. Med forente krefter kunne Koll og Lyn stille lag i både J13-, J14-, J15- og J19-serien fra 2008.

Foto: BillyBonkers

Begynnelsen
Fra sesongen 2009 spilte lagene som rene Lyn-lag, med et eget seniorlag påmeldt i kvinnenes 4. divisjon. I et år Lyns 16-årslag både vant Norway Cup og ble historiske som de første Norgesmesterne i denne klassen, ble opprykkskampen mot Toppserielaget Linderud-Greis rekruttlag for tøff. Lyn endte ni poeng bak groruddølene, men slo et annet rekruttlag som skulle bli hovedkonkurrenten sesongen etter. Stabæk 2 og Lyn tapte kun poeng mot hverandre gjennom 2010-sesongen, heldigvis var det de rød-hvite som sikret seg den klart beste målforskjellen (216-20[!]) og endelig var klare for opprykkskvalifisering ut av nåløyet mellom 4. og 3. divisjon. Seiere over Ås og Eidsvoll sikret opprykk, sesongen 2011 skulle deretter bli Lyns eneste i 3. divisjon med et nytt seriemesterskap fire poeng foran Bækkelaget.

Da Lyn så stilte til seriestart i 2. divisjon 2012 var målet et tredje opprykk på like mange år, kampen om kvalifiseringsplassene var ventet å være størst fra blant annet Raufoss og nabo Øvrevoll/Hosle. Lyn sikret seg én av plassene i opprykkskvalifisering tidlig på høsten, i siste serierunde ble Røas rekruttlag slått hele 7-2 og nok et seriemesterskap var et faktum før kampen om opprykk skulle avslutte sesongen. Enkel serie mot Tynset og Narvik-laget Hardhaus ga to knepne seiere, dermed var Lyn klare for 1. divisjonsspill og toppfotball på kortest mulig tid.

1. divisjon
2013-sesongen ble den første av totalt fem i 1. divisjon for damelaget. Femteplass var fasiten etter første forsøk, før en sjetteplass og en ny femteplass fulgte de påfølgende sesongene. Lyn var mellom femten og 33 poeng bak førsteplassen som sikrer direkte opprykk disse årene, opp til den vanskelige kvalifiseringsplassen var det fra ni til tolv poeng. I 2016 ble det første av stegene tatt da vi måtte strekke våpen for Grand Bodø etter en sesonglang opprykksduell, men andreplass medførte kvalifiseringskamper mot Medkila som endte på 11. plass i Toppserien. Etter tap 0-2 hjemme tente en tidlig Lyn-skåring i Harstad håpet, men tap 3-4 og 3-6 totalt sendte Lyn tilbake til 1. divisjon og full mobilisering foran 2017-sesongen.

Lyn til Toppserien
Endelig var poengfangsten jevn sesongen gjennom, Lyn tok tabelltoppen i løpet av sommeren og ga den aldri fra seg igjen. 29. oktober 2017 ble datoen da det historiske opprykket ble et faktum, seier 1-0 over Åsane i Bergen feide all teori til side og sikret en plass i Toppserien 2018!

Debutsesongen i Toppserien ble som ventet tøff, men laget sikret seg en kvalikplass foran Grand Bodø. I kvalifiseringen vant Lyn 5-0 sammenlagt mot Grei og kunne feire nytt år i Toppserien.

I 2019 ble det bestemt at seriesystemet skulle legges om fra 12 til 10 lag i Toppserien. Derfor var det to lag som skulle rykke ned det året, mens 10. plassen måtte gjennom kvalik. Det året knuste Lyn poengfangsten fra året før og endte med 20 poeng som holdt til 10. plass. Også dette året var Lyn overlegne i kvaliken og vant 7-1 sammenlagt mot Fløya.

Med to færre lag i 2020 imponerte Lyn-laget stort og tok en sterk 6. plass, samtidig som de nok en gang økte poengfangsten fra året før.

2021-sesongen skulle bli svært nervepirrende og Lyn måtte ut i en ny kvalifisering, etter at Avaldsnes knabbet den sikre plassen over på bedre målforskjell. Over to kamper mot Åsane så vant Lyn 3-1 sammenlagt mot bergenserne.

Ser opp og fremover
I 2022-sesongen var flyten i mye større grad med Lyn. Denne sesongen ble den nye seriestrukturen med sluttspill innført, der lagene møttes to ganger, før tabellen ble delt opp i mesterskap-sluttspill og nedrykkssluttspill.

I grunnspillet slo Lyn sin gamle poengrekord med 26 poeng etter 18 kamper, som holdt til en ny 6. plass. Men da poengene ble nullstilt inn i sluttspillet, så betydde de poengene svært lite. Lyn tok nok poeng i sluttspillet til å vinne nedrykkssluttspillet og tok derfor en 5. plass i Toppserien 2022. Høyeste plassering så langt. Samme år kom også laget til kvartfinalen i Norgesmesterskapet, som var det lengste Lyn noen gang hadde kommet.

I 2023 tok laget enda et steg lengre i NM og var veldig nære finaleplass, etter å ha ledet to ganger i byderbyet mot Vålerenga i semifinalen. Kampen måtte avgjøres med ekstraomganger og der avgjorde hjemmelaget Vålerenga med en tidlig scoring. Allikevel en fantastisk opplevelse for spillere, trenere, supportere og klubb, som igjen beviser at Lyn er en spennende klubb for fremtiden.