Samlet inn en kvart million til GoldenChild

I hele september farget vi måneden i gull til støtte for alle barn og unge som er eller har vært rammet av barnekreft. Nå er summen talt opp og vi oppsummerer måneden.

Lyn har en lang historie med å støtte opp kampen mot kreft, men for aller første gang samlet klubben seg rundt ett felles mål, og det ble GoldenChild og deres viktige arbeid for å skape oppmerksomhet og samle inn midler mot barnekreft.

Det hele startet tilbake i desember 2024, da vi ble invitert til klubbens gode samarbeidspartner, Söderberg & Partners Wealth Management, for å bli introdusert til GoldenChild og grunnlegger Ronny Hermansen. Det ene møtet var nok, for GoldenChild og Lyn fant hverandre med en gang.

I januar i år startet planleggingen av året sammen og vi satt oss noen lave målsetninger for det første året. Vi er så heldige å få være en konseptpartner av GoldenChild de neste årene, og derfor var det viktig for alle at dette er noe vi skal bygge sammen over tid.

En samlet Lyn-familie for en viktig sak
Målet vårt var å gjøre det til noe helt unikt, skape engasjement og samle inn penger via en draktauksjon. Dette er mål både vi og GoldenChild føler vi har nådd og vel så det.

I planleggingsfasen var det viktig for oss å gjøre dette på en ordentlig måte. Alt fra hvordan vi skulle farge barnekreftmåneden gull, til hvordan GoldenChild-draktene skulle se ut, ble nøye gjennomgått.

Sammen med Hummel og AssistCo fikk vi laget en helt nydelig GoldenChild-drakt, som har høstet mye skryt fra alle hold. I fargen asfalt med gull-detaljene i resten av drakten, ble den akkurat som vi så for oss. Vi må selvsagt si tusen takk til alle våre partnere som ble med å endre fargen på logoene, for det gjorde touchen enda tydeligere. Litt senere i oppsummeringen kommer vi tilbake til hvor populære draktene var på auksjonen.

1. september startet det hele og i alle klubbens sosiale kanaler, endret vi fargen til gull der det var mulig. Herrelag, damelag, bredden og ikke minst gatelaget – dette var vi sammen om. At også Bastionen slang seg på setter vi utrolig stor pris på! Lyn-familien på sitt beste.

Sammen startet vi måneden med å spre det viktige budskapet om at barnekreft ikke får nok oppmerksomhet og hvor viktig den jobben som gjøres både mot forsking, men også velferdstiltak for kreftrammede barn, er.

Soderberg_Partners.jpg
Söderberg & Partners Wealth Management er stolte partnere av både GoldenChild og Lyn. Her ved overlevering av draktene. Foto: Lyn

Stort engasjement
Gjennom hele måneden var vi med på flere aktiviteter for å engasjere så mange som mulig. Det første vi fikk være med på, var GoldenChild sin årlige «GoldenChild Invitational». Det er en av landets største veldedige kjendisturneringer hvor partnere, støttespillere, VIP-gjester, næringsliv og media samles.

Her fikk vi for første gang vært med som konseptparter, hvor vi fikk ha egen stand på ett av hullene. Vi tok med oss Lyn-telt og en ball og lot deltagerne prøve seg på «5 touch mot barnekreft».

For med oss på laget hadde vi fått med oss Chall, en start-up med fokus på å engasjere store og små gjennom brukergenererte utfordringer. Sammen med dem fikk vi hundrevis til å trikse for en god sak, samtidig som hver video generte penger inn til GoldenChild. Flere spennende utfordringer kommer med Chall fremover, så det er bare å følge med.

Engasjementet stoppet ikke der, for draktauksjonen senere i måneden skulle ta virkelig av. Den helt unike drakten var kun trykket opp til A-lagene, som ble brukt i kampene mot Sogndal og Rosenborg, og var derfor kun mulig å kjøpe via auksjonen. Det var faktisk så stor interesse at auksjonssiden vi startet med gikk ned for telling – ikke bare en gang, men to ganger!

Det gjorde at vi måtte bytte løsning, uten at det at det fikk store konsekvenser. For aldri før har vi vært med på større interesse for drakter. Hele fem av draktene gikk for over 10.000 kroner, og flere drakter gikk langt på overtid av auksjonstiden. Helt vilt, men samtidig utrolig kult!

Totalt samlet vi inn en kvart million kroner til GoldenChild gjennom september, gjennom aukjsonen og «5 touch mot barnekreft». Det hadde vi aldri i verden sett for oss når vi startet planleggingen, men viser at engasjementet var stort for å støtte den gode saken. Vi må bare si tusen, tusen takk for støtten og alle bidrag!

Gåsehud på GoldenChild-kamp
Gjennom hele sesongen har damelaget spilt med GoldenChild under nummeret på drakten og vist sin støtte gjennom årets kamper i Toppserien og NM. Og i september skulle både herre- og damelaget spille i de spesielle GoldenChild-draktene i månedens eneste hjemmekamp. Dessverre gikk begge kampene likt, men allikevel fikk vi arrangert to gode arrangementer.

Helt spesielt ble det på Kringsjå, hvor kreftrammede Emma på 13 år, var på besøk for å bære inn matchballen til kamp. I det hun ledet lagene og dommerne ut på Kringsjå-matta, så var det et gåsehud-øyeblikk blandet av glede og stolthet, ikke minst et minne for livet for henne.

Dette er kamper vi ønsker å videreutvikle i årene fremover og gjøre til noe helt spesielt sammen med GoldenChild og klubbens partnere. Det gleder vi oss skikkelig til!

Grunnlegger av GoldenChild, Ronny Hermansen, sier følgende om samarbeidet:

«Å bekjempe kreft hos barn er et svært krevende arbeid, og med kraftig underfinansierte forskningsmiljøer i Norge er behovet stort for at gode krefter blir med og styrker dette. Stiftelsen GoldenChilds formål er å samle inn frie midler til barnekreftforskning og til velferdstiltak for rammede barn, på eller utenfor sykehuset.

For å lykkes er vi avhengige av gode støttespillere. Vi er svært stolte av at LYN har valgt å støtte vårt arbeid og at de har et ektefølt engasjement på tvers i klubben som setter spor. Vi er både imponert og rørt over den fantastiske innsatsen både LYN, klubbens partnere og supportere har vist gjennom september måned. Det viser så tydelig at man kan gjøre en forskjell gjennom positivitet, engasjement, kreativitet og pågangsmot. Dere er virkelig et eksempel til etterfølgelse. På vegne av alle som vil dra nytte av den generøse gaven, tusen tusen takk."

Emma Systems støttet kampanjen både via draktauksjonen og "5 touch challenge". Foto: Lyn
Emma Systems støttet kampanjen både via draktauksjonen og "5 touch challenge". Foto: Lyn

En ekstra stor takk
Uten våre fantastiske partnere og støttespillere, ville vi aldri klart å gjennomføre dette så bra som det ble. Vi vil spesielt trekke frem to av dem. Söderberg & Partners Wealth Management og Emma Systems fortjener en ekstra stor takk for deres støtte og bidrag! Begge var med på draktauksjonen, hvor de kjøpte hver sine drakter fra herre- og damelaget, i tillegg til at de gikk inn med penger til «5 touch mot barnekreft». Tusen takk!

I tillegg åpnet Söderberg & Partners Wealth Management lokalene sine for vårt LYN-forum i midten av måneden, hvor vi samlet nettverket vårt til en fin kveld, der Hermansen og GoldenChild fikk presentert seg.

Det har blitt sagt før, men kan ikke bli sagt ofte nok: Lyn-familien er noe helt spesielt og det er vi veldig, veldig stolte av! Fra alle dere fantastiske supportere, til våre viktige partnere og alle andre i og rundt klubben. Tusen takk for deres bidrag til GoldenChild i år!

Annonse fra Toppserien: